011 76 78 48
info@libra-services.be

Locatie

ALGEMENE FACTUURVOORWAARDEN VAN LIBRA SERVICES BV

1. DEFINITIES
De volgende woorden die gebruikt worden in deze Algemene Voorwaarden, hebben de betekenis zoals hieronder bepaald
en zijn van toepassing ongeacht waar ze in dit contract gebruikt worden.
Cliënt of U (en afgeleiden): de geadresseerde (of geadresseerden) van de factuur die contracteert met LIBRA SERVICES BV.
LIBRA SERVICES of wij (of afgeleiden en handelsbenamingen): LIBRA SERVICES, Besloten Vennootschap met
ondernemingsnummer 0821.391.545 en met maatschappelijke zetel te Corda Campus, Corda V, Kempische steenweg 301 bus
8, B-3500 Hasselt (België).
Partij(en): LIBRA SERVICES en/of de Cliënt.
Diensten: de professionele diensten (professionele schoonmaak, vloerrenovatie,…) die door ons gepresteerd worden en
die door LIBRA SERVICES aan de Cliënt ten laste worden gelegd middels een factuur, prestatiestaat, werfafrekening of enig
ander soortgelijk document.

2. TOEPASSINGSGEBIED
Deze Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op alle professionele relaties tussen LIBRA SERVICES en haar Cliënten. In
het geval er een Uitvoeringscontract, Offerte of Dienstenovereenkomst werd gesloten tussen de Partijen met betrekking
tot de Diensten maakt dit Uitvoeringscontract, Offerte of Dienstenovereenkomst een aanvulling uit op de huidige Algemene
Voorwaarden en dienen Uitvoeringscontract, Offerte of Dienstenovereenkomst dus samen gelezen te worden met
voorhavige Algemene Voorwaarden. In geval van (i) tegenstrijdigheid en/of afwijkende bepalingen tussen
Uitvoeringscontract, Offerte of Dienstenovereenkomst en de huidige Algemene Voorwaarden en/of (ii) in het geval
Uitvoeringscontract, Offerte of Dienstenovereenkomst aanvullende bepalingen bevat die niet geregeld zijn in de huidige
Algemene Voorwaarden dan prevaleert Uitvoeringscontract, Offerte of Dienstenovereenkomst. In het geval huidige
Algemene Voorwaarden bepalingen bevatten die niet in het Uitvoeringscontract, Offerte of Dienstenovereenkomst zijn
vervat of geregeld, dan zijn de bepalingen van de huidige Algemene Voorwaarden onverkort van toepassing.

3. BETALING EN BETALINGSTERMIJNEN
De Cliënt dient zonder aftrek, korting of schuldverrekening de facturen te betalen binnen de op de factuur aangegeven
termijn en niet later dan vijftien dagen na ontvangst van de factuur, tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen in een
Uitvoeringscontract, Offerte of Dienstenovereenkomst. De datum van ontvangst van de factuur wordt vastgesteld op de
dag na de datum vermeld op de factuur.
Tenzij schriftelijk uitdrukkelijk anders overeengekomen, dienen alle betalingen door de Cliënt aan ons in Euro’s te worden
gedaan. Bij gebreke van tijdige betaling is de Cliënt van rechtswege en zonder ingebrekestelling vanaf de vervaldatum van
de factuur een verwijlinterest verschuldigd van 1,50 percent per maand alsook een forfaitaire schadevergoeding van 15%
van het bedrag van elke niet betaalde factuur met een minimum van € 100 (honderd Euro), onverminderd het recht van
LIBRA SERVICES om hogere schade te bewijzen en te vorderen. Indien de Diensten worden beëindigd of opgeschort, zal de
Cliënt de tot dan gemaakte kosten en de prestaties voor de reeds verrichte werkzaamheden betalen.

4. BETWISTINGEN – KLACHTEN – PROTEST
Betwistingen m.b.t. de verrichte werkzaamheden of de factuur dienen schriftelijk en voldoende gemotiveerd aan LIBRA
SERVICES te worden meegedeeld op volgende tijdstippen: (i) hetzij binnen 2 kalenderdagen na de beëindiging van de
werkzaamheden dewelke de Cliënt betwist indien het klachten betreft omtrent de uitvoering der werken, (ii) hetzij binnen
15 kalenderdagen na het versturen van de factuur indien het klachten betreft met betrekking tot de opstelling en de
berekening der facturen. Voorgaande termijnen worden verlengd tot een termijn van 10 kalenderdagen na de ontdekking
van het gebrek indien de Cliënt aantoont dat hij het gebrek redelijkerwijs niet eerder kon ontdekken waarbij elk protest
ultiem dient te geschieden binnen een periode van 15 kalenderdagen na verzending van de factuur.
Na voormelde termijnen is elk bezwaar laattijdig en worden de geleverde diensten en/of geleverde producten en/of de
verzonden factuur als aanvaard beschouwd. Betwistingen schorten de betalingsverplichting van Cliënt niet op. In geval van
een terechte betwisting kan LIBRA SERVICES:
• Het product van de Diensten kosteloos verbeteren; ofwel
• de afgekeurde Diensten geheel of gedeeltelijk opnieuw verrichten; ofwel
• beslissen tot het geheel of gedeeltelijk niet (meer) uitvoeren van de opdracht tegen een restitutie naar evenredigheid
van de door de Cliënt reeds betaalde facturen; ofwel
• beslissen tot aanpassing van de in rekening gebrachte facturen.

5. INDEXATIE
Alle prijzen van LIBRA SERVICES, al dan niet vermeld in een Uitvoeringscontract, Offerte of Dienstenovereenkomst, alsook
alle periodiek door LIBRA SERVICES aan de Cliënt ten laste gelegde prestaties die betrekking hebben op bijv. wekelijkse,
maandelijkse, trimestriële dienstverlening, zijn gekoppeld aan de index van de loonindex PC121.
Alle prijsindexeringen met betrekking tot een bepaald kalenderjaar vinden plaats in januari van het betreffende
kalenderjaar rekening houdende met de uurtarieven of vaste honoraria zoals deze bestaan in de maand december
voorafgaand aan het kalenderjaar voor hetwelk de prijsindexering wordt gedaan.

6. OFFERTES
Alle offertes van LIBRA SERVICES zijn geldig tot 2 maanden na hun verzenddatum. Indien de Cliënt onze offerte aanvaardt
nadat de aanvaardingstermijn is verlopen dan kan LIBRA SERVICES slechts mits uitdrukkelijke schriftelijke instemming met
een verlengde aanvaardingstermijn aan haar offerte worden gehouden.
Aanvaarding van een offerte door een Cliënt kan schriftelijk, mondeling, impliciet of expliciet gebeuren. Het aanvangen van
werkzaamheden door LIBRA SERVICES geldt als expliciet akkoord met de door ons uitgebrachte offerte.
Indien de aanvaarding van de Cliënt van onze offerte – al dan niet op ondergeschikte punten – afwijkt van het in de offerte
opgenomen aanbod dan kan de offerte slechts rechtsgeldig aanvaard worden mits schriftelijke bekrachtiging door LIBRA
SERVICES.

7. OPSCHORTING VAN DE DIENSTEN – RESERVERINGSVERGOEDING
Indien de Cliënt in gebreke blijft met de nakoming, de correcte en/of de tijdige nakoming van een of meer van zijn
verplichtingen waaronder begrepen de betaling van facturen of het verschaffen van toegang tot zijn lokalen, is LIBRA
SERVICES gerechtigd de nakoming van haar verplichtingen en haar werkzaamheden op te schorten totdat de Cliënt volledig
aan zijn verplichtingen heeft voldaan. LIBRA SERVICES heeft dit schorsingsrecht, zelfs in het kader van een andere opdracht
waaronder de Cliënt zijn verplichtingen niet, niet volledig, niet correct of niet tijdig nakomt. LIBRA SERVICES behoudt onder
alle omstandigheden het recht op de betaling van al haar facturen.
Ingeval van opschorting van de Diensten door LIBRA SERVICES ingevolge de niet-nakoming van één of meer van de
verplichtingen van de Cliënt, zal LIBRA SERVICES gedurende de duurtijd van deze schorsing gerechtigd zijn op een
reserveringsvergoeding dewelke minstens gelijk zal zijn aan de kostprijs van de Diensten die de betreffende Cliënt
normaliter gedurende de schorsingsperiode had moeten betalen, moesten de Diensten niet geschorst zijn. Deze
reserveringsvergoeding wordt geacht de gemiste omzet (vrijhouden planning, de onmogelijkheid tot inzetbaarheid van
haar personeel op andere projecten, administratiekosten, etc.) gedurende de schorsingsperiode te vergoeden.

8. ONZE KOSTEN – DUURTIJD VAN DE OVEREENKOMST – OPZEG – AANREKENING VAN PRESTATIES EN KOSTEN WEGENS NIET TOEGANKELIJKHEID OF BEREIKBAARHEID VAN DE LOCATIE – AFMELDING DOOR DE CLIËNT
a) De facturen van LIBRA SERVICES zullen de kosten voor het leveren van de Diensten en de daarop verschuldigde
belastingen bevatten. Tenzij anders werd overeengekomen vallen de gebruikte materialen en producten (zoals zepen,
detergenten enz…) ten laste van LIBRA SERVICES.
b) De door LIBRA SERVICES afgegeven prijs is gebaseerd op de bij opname van de werkzaamheden beschikbare data,
onder meer met betrekking tot oppervlakte, hoeveelheid, aankleding, gebruik, bestemming enz… van de te reinigen lokalen
en oppervlaktes. Indien blijkt dat hierin vóór of tijdens de looptijd van de overeenkomst wijzigingen optreden die een
prijsaanpassing verrechtvaardigen, dan kan elke Partij hiervoor het initiatief nemen.
c) De overeenkomst tussen LIBRA SERVICES en de Cliënt wordt aangegaan voor onbepaalde duur, tenzij de partijen
uitdrukkelijk en schriftelijk anders overeenkomen. Indien van onbepaalde duur kan, onder voorbehoud van hetgeen hierna
vermeld onder d), de overeenkomst tussen Partijen op initiatief van één der Partijen te allen tijde worden opgezegd mits
het respecteren van een opzegtermijn, te rekenen vanaf de 1ste dag van de maand volgend op de maand waarin de opzeg
gebeurde. Elke opzeg geschiedt schriftelijk, hetzij per aangetekende post, hetzij per e-mail. De opzegtermijnen voor de
schoonmaak bedragen de volgende: bij een forfaitair bedrag kleiner dan 250€ per maand 2 (twee) maanden opzeg. Vanaf
een forfaitair bedrag van 250€ bedraagt de opzegtermijn 4 (vier) maanden.
d) LIBRA SERVICES kan deze Overeenkomst met onmiddellijke ingang beëindigen (mits schriftelijke opzegging per
aangetekende post of per e-mail) indien de Cliënt daden stelt die voor LIBRA SERVICES een verdere professionele
samenwerking niet langer mogelijk zouden maken of indien de Cliënt haar verplichtingen (zoals bijvoorbeeld het betalen
van niet geprotesteerde vervallen facturen) niet nakomt en deze niet-nakoming redelijkerwijs een ontbinding van de
overeenkomst rechtvaardigt. In voorkomend geval kan LIBRA SERVICES aanspraak maken op een opzegvergoeding gelijk
aan 2 maanden normale dienstverlening.
e) LIBRA SERVICES heeft het recht om, indien het uitvoeren van de werken niet kan gebeuren wegens veiligheidsredenen,
ontoegankelijkheid of bereikbaarheid van enige locatie of – indien zulks vereist wordt – de niet beschikbaarheid van
vertegenwoordigers van de Cliënt op de werf, de daaruit voortvloeiende kosten in rekening te brengen van de Cliënt. In
het geval de Diensten niet uitgevoerd kunnen worden, dan worden deze kosten forfaitair vastgesteld op één dagdeel
prestaties van de door LIBRA SERVICES ter beschikking gestelde ploeg, tenzij er voor minder dan één dagdeel prestaties
waren ingepland. In zulks geval worden de aan de Cliënt aangerekende kosten bepaald op een half dagdeel prestaties. In
het geval de Diensten wel uitgevoerd kunnen worden maar de Diensten vertraging en/of hinder oplopen tijdens de
uitvoering ervan ingevolge een reden te wijten aan of onder verantwoordelijkheid van de Cliënt, dan worden de extra
kosten voortvloeiende uit deze hinder of vertraging aan de Cliënt in rekening worden gebracht. Het vorengaande
onverminderd het recht van LIBRA SERVICES om haar hogere schade te bewijzen en te vorderen
f) De Cliënt dient enige afspraak voor ingeplande werken ten laatste op donderdag 12.00h te annuleren
voorafgaandelijk aan de week waarin de betreffende werken staan ingepland. Bij gebreke aan annulering door de Cliënt
(of indien de annulering geschiedt nadat de voormelde termijn is verstreken) heeft LIBRA SERVICES recht op de kosten
en dienstprestaties die voor deze werken aan de Cliënt in rekening zouden zijn gebracht, ongeacht of deze daadwerkelijk
door LIBRA SERVICES werden gepresteerd. Weersomstandigheden zoals regen worden niet als overmacht aanvaard als
reden om een afspraak te annuleren. Enkel LIBRA SERVICVES heeft het recht om te bepalen welke weersomstandigheden
al dan niet toelaten om de geplande werken uit te voeren.

9. UITVOERING VAN ONZE WERKZAAMHEDEN
a) De werkzaamheden van LIBRA SERVICES worden uitgevoerd naast best inzicht en vermogen van LIBRA SERVICES
volgens de vereisten van goed vakmanschap, dit op tijdstippen die in onderling overleg tussen de Client en ons worden
vastgesteld. De Cliënt garandeert te allen tijde toegang tot haar lokalen. De Cliënt verbindt er zich toe, behoudens
overmacht, de airconditioning of de verwarming van de lokalen niet af te sluiten. De Cliënt zal zorgen voor een correcte
en vlotte toegang tot de te bewerken ruimtes. De Cliënt bezorgt LIBRA SERVICES tijdig toegangscodes en sleutels en draagt
zorg voor de afgesproken, eventueel voorafgaandelijk uit te voeren, opruimwerken. De Cliënt is (bijv. in het geval van
glazenwas) verantwoordelijk voor de goede bereikbaarheid en beschikbaarheid van buitenlocaties, de Cliënt dient zorg
te dragen voor de aanvraag en het bekomen van eventuele vergunningen voor de plaatsing van stellingen of
hoogtewerkers. In alle voortkomende gevallen onder a) hiervoor is artikel 8(e) van deze algemene voorwaarden van
toepassing.
b) Het personeel van LIBRA SERVICES werkt uitsluitend onder gezag, leiding en toezicht van LIBBRA SERVICES. Eventuele
praktische instructies aan ons personeel in het kader van de uitvoering van de Diensten dienen door de Cliënt via het
hoofdkantoor van LIBRA SERVICES gegeven te worden.

10. AANSPRAKELIJKHEID – VERZEKERINGEN
a) LIBRA SERVICES staat als werkgever in voor de wettelijke arbeidsongevallenverzekering en alle andere verplichtingen
die van toepassing zijn op haar werknemers.
LIBRA SERVICES zal een aansprakelijkheidsverzekering afsluiten ter dekking van haar aansprakelijkheid in uitvoering van
de Diensten. Voor de gevallen waarin LIBRA SERVICES aansprakelijk mocht zijn voor materiële schade toegebracht aan de
goederen, eigendom van de Cliënt of van derden, zal de door LIBRA SERVICES berokkende schade vergoed worden na
aanvaarding van het schadegeval door de verzekeringsmaatschappij van LIBRA SERVICES. Indien de Cliënt zijn eigen
materieel of machines ter beschikking stelt geschiedt zulks voor eigen rekening. Schade aan deze machines, al dan niet
te wijten aan het slecht functioneren ervan, zal geen grond tot schadevergoeding zijn in hoofde van LIBRA SERVICES.
b) Uitzonderlijk kostbare zaken dienen door de Cliënt opgeborgen te worden en dus buiten het bereik van onze
poetsploegen gehouden te worden. LIBRA SERVICES aanvaardt geen opdracht voor de reiniging of het onderhoud van
deze zaken.
c) Ongeacht de tussenkomst van de verzekeraar en ongeacht de aansprakelijkheid van LIBRA SERVICES aanvaardt de
Cliënt dat er steeds een eigen risico van EUR 250 ten harer laste valt.
d) Ongeacht de tussenkomst van de verzekeraar en ongeacht de aansprakelijkheid van LIBRA SERVICES wijst LIBRA
SERVICES de breuk of beschadiging van meubelen, materiaal, glaswerk, verlichting, neoninstallaties, vloeren edm. van de
hand indien deze schade (on)rechtstreeks voortvloeit uit de slechte staat van het betrokken materiaal, het betreffende
gebouw edm.
e) LIBRA SERVICES heeft geen verzekering voor diefstal afgesloten. LIBRA SERVICES kan niet aansprakelijk gesteld worden
voor eventuele diefstal gepleegd door haar medewerkers. De Cliënt zal te allen tijde alle kostbare stukken zoals juwelen,
geld, bankkaarten en andere materialen veilig dienen op te bergen. Indien er sprake zou zijn van diefstal, dient de Cliënt
klacht in te dienen tegen het betrokken personeelslid van LIBRA SERVICES en ons hier meteen van op de hoogte te stellen.

11. VEILIGHEID – CAMERABEELDEN
a) De Cliënt is ertoe gehouden alle redelijkerwijs mogelijke maatregelen te treffen om de veiligheid en de gezondheid
van het door LIBRA SERVICES ingezette personeel te garanderen. Meer bepaald zal de Cliënt (zonder dat deze opsomming
limitatief is):
– steeds zorgen voor veilige elektrische leidingen en bij werken in de buurt van deze leidingen er zorg voor dragen dat
de elektriciteit uitgeschakeld is;
– de Cliënt zorgt ervoor dat de eventuele toestellen en/of reinigingsproducten die hij ter beschikking stelt van LIBRA
SERVICES geen aanleiding kunnen geven tot ongevallen of gezondheidsproblemen; in voortkomend geval is LIBRA
SERVICES steeds gerechtigd om veiligheidsattesten en andere gebruikscertificaten bij de Cliënt op te vragen
voorafgaandelijk aan het in gebruik nemen van deze toestellen en/of reinigingsproducten. Indien de Cliënt niet
aantoonbaar kan maken dat de toestellen en/of reinigingsproducten veilig zijn kan LIBRA SERVICES weigeren de
werkzaamheden aan te vatten;
– de Cliënt zorgt ervoor dat het personeel van LIBRA SERVICES niet in contact hoeft te komen met dieren indien deze
laatste dit niet wenst of gevaarlijk acht;
– zowel de Cliënt als de door LIBRA SERVICES ingezette personeelsleden verbinden zich ertoe niet te roken in de ruimtes
waarin de Diensten worden uitgevoerd;
– de Cliënt zorgt ervoor dat het personeel van LIBRA SERVICES niet in contact komt met gevaarlijke stoffen of substanties;
– de Cliënt zorgt ervoor dat de lokalen waarin het personeel van LIBRA SERVICES de Diensten presteert steeds voldoende
verlicht en verlucht zijn;
– Cliënt garandeert steeds dat het door LIBRA SERVICES ingezette personeel steeds in veilige en hygiënische
omstandigheden wordt tewerkgesteld.
b) Indien door LIBRA SERVICES wordt vastgesteld dat de veiligheid van haar personeel of materieel niet of onvoldoende
gegarandeerd kan worden is LIBRA SERVICES gerechtigd haar werkzaamheden te staken of op te schorten. In voortkomend
geval is artikel 8(e) van deze algemene voorwaarden van toepassing.
c) Het is de Cliënt niet toegestaan om de werknemers van LIBRA SERVICES te filmen op hun plaats van tewerkstelling.
Beelden en/of inlichtingen die eventueel worden verkregen naar aanleiding van videobewaking zijn onbruikbaar en
vormen een directe schending op het recht op een persoonlijke levenssfeer van de betrokken werknemers.

12. SLEUTELS EN TOEGANGSBADGES
De Cliënt beslist op eigen verantwoordelijkheid en risico toegangsbadges en sleutels ter beschikking te stellen van LIBRA
SERVICES. LIBRA SERVICES is dan ook niet aansprakelijk voor een eventueel verlies of niet-terugbrengen van deze sleutels
en badges. LIBRA SERVICES neemt evenwel de verplichting op zich om elke door haar in gebruik zijnde sleutel of badge
te anonimiseren zodat het adres, bedrijfsnamen en logo’s edm. niet zichtbaar aanwezig zijn op de betreffende sleutels of
badges.

13. NIET AFWERVING VAN PERSONEEL
De Cliënt (met inbegrip van haar eventuele filialen of aanverwante bedrijven) zal tijdens de duur van de Overeenkomst
en binnen de 12 maanden na het einde van deze Overeenkomst geen werknemer(s) of zelfstandige medewerker(s) in
dienst nemen van LIBRA SERVICES die rechtstreeks of onrechtstreeks betrokken zijn/waren bij het verstrekken van
diensten aan de Cliënt zonder de voorafgaande schriftelijke toelating van LIBRA SERVICES. Wanneer door de Cliënt in
strijd wordt gehandeld met dit artikel is de Cliënt gehouden de schade die LIBRA SERVICES lijdt te vergoeden. Deze
vergoeding wordt gelijkgesteld aan het brutosalaris van de betrokken werknemer of kostprijs zelfstandige medewerker
over 5 maanden voorafgaand aan de indienstneming van de betrokken werknemer(s) of zelfstandige medewerker(s) door
de Cliënt. De Cliënt erkent dat dit een redelijke inschatting is van de kost voor de selectie, het aanwerven en het opleiden
van dergelijke personen.

14. AFWIJZING AANKOOPVOORWAARDEN
Tenzij uitdrukkelijk anders overeenkomen wijst LIBRA SERVICES alle aankoopvoorwaarden van de Cliënt af zoals ze
vermeld worden op zijn brieven, bestelbonnen enz… Enkel onderhavige Algemene Voorwaarden – en in voortkomend
geval indien van toepassing het betreffend Uitvoeringscontract, Offerte of Dienstenovereenkomst – regelen de verhouding
tussen LIBRA SERVICES en de Cliënt.

15. TOEPASSELIJK RECHT EN RECHTBANK
De rechtsverhouding tussen LIBRA SERVICES en de Cliënt is onderworpen aan het Belgische recht en de rechtbanken van
Hasselt zijn bevoegd, onverminderd het recht van LIBRA SERVICES om gerechtelijke stappen te ondernemen voor de
rechtbanken van het rechtsgebied van de Cliënt. Alle kosten in verband met de invordering langs gerechtelijke weg,
inclusief honoraria, zullen ten laste komen van de Cliënt.